titian hidup ini: saya sayang mak saya

andai kau kenali dunia ini.. pasti kau kenali penciptaNya..
andai kau faham suara hati ini.. pasti kau takkan sakiti hati ku lagi..

kawan2 saya

saya sayang mak saya



Mak, Ibu, Mama, Ummi, dll 
- kalimat yg sgt bermakna dlm hidup kita semua….. kasih sayang mereka ni tak pernah luntur biarpun banyak rintangan dihadapi.. wanita ini juga sanggup melakukan apa sahaja demi utk melihat anak2 tersayang membesar serta mendapat didikan yg sempurna.

Tp sayang kn, dlm dunia ney semakin ramai anak yg tak pernah menghargai kasih sayang dan pengorbanan si ibu… Kenapa ye, bila da semakin dewasa dan merasakan diri dah boleh berdikari sendiri segala pengorbanan langsung dilupakan cm tu jek….. si ibu seolah-olah x memberikan sebarang erti dlm kehidupan mereka.
Cakap sl ibu, kamu2 yg sdg membaca ney mst ada byk kisah suka dan duka bersama insan yg bergelar ibu ini. Pesan sy kpd kamu dan juga diri sendiri, sayangilah dan hargailah kasih sayang dan pengorbanan ibu kita selagi hayatnya masih ada. Saya xnk, bila mereka da tiada lagi baru nk merasa kesal dan bersalah dgn tindakan kita. Then, wkt tu bila kita nak minta maaf dan ampun, mmg da x blh.. soo jgn la jd seperti KACANG LUPAKAN KULIT!!! Sayangilah mereka.

Mak sy pernah ckp, mgkn ibu anda begitu juga,,, dia selalu ckp, mak xmo ape2 dr ank, cukup dgn melihat anknya hidup senang dan bahagia.. ble da jauh, Cuma satu mak pesan jaga diri, jgn LUPAKAN DIA.. hurmm kalau boleh, bila berjauhan dengan mak ayah, rajin2 la contact mereka.. walaupun ada antara mak ayah kita yang tak ckp mereka rindukan kita, tp sebenarnya itulah yg mereka inginkan.. dengar suara anak tersayang, tahu kesihatan anknyaa… klu ibu boleh berfikir cm tu, kenapa kita mesti tak?? Kenapa mesti terlalu sukar dgn hny nk bertanya khabar pd org tua kita??

Saya sgt x fhm dgn org yg blh melupakan ibu bapa dia dgn senang-lenang.. tak takutkah mereka bila air mata yg mengalir dr mata mereka ini, adalah menjadi ank derhaka kita?? Kenapa mereka tak pernah fikir? Hurmm nak kata mereka tak berpelajaran atau cetek ilmu jauh sekali.. Cuma satu harapan saya, pada kamu yg sdg membaca dan pernah melukakan hati mak ayah dan ada perasaan seketika melupakan dia, ingatlah mereka ini selalu… ingatlah penat lelah mereka sepanjang menjaga kita.. selagi mereka ada di dunia ini, lebih baik minta maaf pd mereka jika pernah derhaka pada mereka…







Ibu.. mana Jalan ku lalui sering ada wajahmu…. Cuma tak tergapai dek tangan kerana kau terlalu jauh dariku.. namun kasihmu ku abadi ke dasar hati ini.. sesungguhnya kaulah kasih sejati.




No comments :