titian hidup ini: kalau usaha pasti berjaya

andai kau kenali dunia ini.. pasti kau kenali penciptaNya..
andai kau faham suara hati ini.. pasti kau takkan sakiti hati ku lagi..

kawan2 saya

kalau usaha pasti berjaya

assalamualaikum..

wahh semalam PMR kn?? cam mana result kamu? ok x?? yg mendapat result straight A or mencapai target dan tanpa diduga mmg kamu sgt gembira kn?? tahniah ok... kamu mmg layak mendapatnya setimpal dgn usaha dan penat lelah kamu. jgn lupa bersyukur padaNya.. bagi yg x berjaya plak, bersyukur la jgk ok.mungkin nasib tak menyebelahi kita. jgn terlalu pesimis.. be optimis. mungkin ada hikmah disebalik semua tu.

macam saya juga dulu-dulu. PMR dpt 4A je. 4A tu ape la sgt kalau kamu diterget oleh guru kamu sebagai pelajar harapan. at least semestinya nak 7A kan.. 6A pun takpe.. huhu saya juga pernah merasa kegagalan. tapi di sebalik kegagalan tu, cuba kita fikir positif.. selama kita belajar tu berapa banyak usaha kita habiskan contohnya menghabiskan masa untuk study?? ada tak main2 dalam kelas?? melawan cakap cikgu. hehe.. saya juga pernah buat semua ney.. jangan ingat saya baik sangat! auch. kantoi sudaa.. tapi nakal2 saya tak la sampai nak cari gadoo ngan cikgu. no3 saya bukan cam tu. ok2 stop cite sal sekolah dulu-dulu.

balik pada cite PMR ok! erm lepas dapat result tu, saya sedih sgt. yela, tgk kawan-kawan berjaya, yg cikgu tak target pun dapat result lagi bagus dari saya!!! can you feel it?? huhu.. kecewa kn.. tp saya tetap juga bersyukur  dgn result tersebut. then lepas tu saya dan tekad dalam diri saya, SPM sy nak buat bersungguh-sungguh. da xde masa utk nak main2. cukup la PMR or 3 tahun itu sy habiskan masa lebih kpd benda tak berfaedah.



ok! masuk form 4 sy mmg tumpu pada study gler2. main tu main2 la juga, tp x la seteruk form 1 sampai form 3 dlu. dan masa ney juga saya sudah mula pilih kawan. mana kawan yg macam nak HONEYMOON sgt maklumlah org ckp form 4 adalah masa tuk honeymoon kn, yg kawan cm tu mmg saya elakkan. hmm guys kawan pun main peranan taw! kalau kawan banyak main, awak pun akan join mereka sekali. cuba kamu join ngan sekumpulan kawan yg study, sacara tak langsung kamu pun akan study cm mereka. sekejap pun xpe, drpd tak study lgsg kn :)

waktu form 4 ney jugak saya dpt setiap kali exam nombor satu. huhu.. nombor tu x penting, yg penting gred tu. ops lupa lak, saya wkt SPM ambek, akaun, add maths, ekonomi asas n geografi. saya taw saya tak mampu tuk nak bawak aliran sains, soo saya tak nak ambek tu. lagipun cita2 saya bukan nak jadi ke arah sana. saya bercita-cita nak jadi juruaudit!! soo akaun wkt form 4 mmg tunggang terbalik. subjek lain alhamdulillah ok. akaun saya setiap kali exam xde nyee nak dapat A..  plg memuaskan hati pun C ! haha.. teruk kn.

then waktu cuti sebelum nak masuk form 5, saya mmg study gler2. especially subjek yg saya cara tak boleh nak bawak. tak lain tak bukan AKAUN, SEJARAH DAN ADD MATH. nasihat saya pada kamu2 yg bakal menduduki SPM study la ok!!! SPM bukan buley study last minute cm PMR, kalau boleh luangkan masa sedikit utk study masa cuti. lagi satu, wkt exam jgn cepat berpuas hati dgn pe yg kita dapat. usaha dan terus usaha sampaila hari tuk menjawab spm :)

dan alhamdulillah, selama 2tahun saya bertungkus lumus, saya mmg rasa yakin dgn diri saya nak jawab SPM! bukan nak bangga, tp tu la hasil kalau kita study awal :) lagi satu jgn lupa doa, lagi satu mak ayh pun kena turut sama. result SPM nk ckp ke bpe ea?? tak perlu la kut. tp saya bersyukur sgt sbb result yg dicapai adalah hasil drpd usaha saya selama dua tahun tersebut. wkt ney saya mula sedar, mmg betul ckp org, result yg kita perolehi adalah atas hasil usaha kita, kalau banyak kita berusaha, semakin bagus la keputusan yg kita dapat. kalau sikit, tepuk dada tanya selera :P

hurm da terlalu banyak pulak berceloteh, saya bukan ape.. saya nak sgt tgk anak2 Melayu berjaya kat Malaysia ney. dan saya juga nak sgt tgk xde lagi pelajar yg buat endah tak endah je dgn pelajaran dye org. saya kesian la tgk pelajar yg terlalu byk sgt main. sbb saya kesian, bila nanti tgk kawan2 berjaya, kita masih terkontang-kanting nak buat haluan hidup. soo pliz, jgn jadi cam tu ok :) usaha banyak2. insyaAllah, kejayaan tu pasti dalam genggaman




No comments :