titian hidup ini: 10 PERKARA YANG SAYA INGIN LAKUKAN HARI-HARI.. KALAU BOLEH??? :)

andai kau kenali dunia ini.. pasti kau kenali penciptaNya..
andai kau faham suara hati ini.. pasti kau takkan sakiti hati ku lagi..

kawan2 saya

10 PERKARA YANG SAYA INGIN LAKUKAN HARI-HARI.. KALAU BOLEH??? :)

1. tidak akan STRIKE BACK: 

Jika seseorang kasar, jika seseorang tidak sabar dan jika seseorang tidak ramah pada aku... 

Aku tidak akan memberi respons dengan cara yang sama... 


2. berdoa untuk "MUSUH" saya : 
Jika saya menemui seseorang yang melayan saya dengan kasar atau tidak adil, saya akan 
diam-diam meminta Allah untuk memberkati individu tersebut. Saya memahami "musuh" 

boleh menjadi ahli keluarga, jiran, rakan kerja, atau orang asing dan mungkin juga seseorang yang saya akan saya sayang suatu hari nt???




3.  HATI-HATI tentang apa yang saya katakan
Saya akan berhati-hati memilih dan menjaga kata-kata saya yang tertentu.. hmmm



4. MENOLONG: 

Saya akan mencari cara untuk membantu berkongsi beban orang lain. 



5. MEMAAFKAN: 

saya akan mengampuni segala hal yang menyakiti atau kecederaan yang datang dengan cara saya mungkin tanpa mengatakan ucapan yang saya memafkannya dgn cara lisan dan mungkin juga memaafkan jika dia mengatakan maaf... 



6. LAKUKAN SESUATU yg NICE UNTUK SESEORANG : 

Aku akan menjangkau tanpa nama dan menghappykan hidup seseorang itu dgn cara aku sendiri :) ... yg pasti bukan dengan cara kejutan atau diam-diam :P




7. MELAYAN ORANG LAIN seperti saya berharap ingin dilayan: 
Saya akan mempraktikkan kata-kata ini  - "Do unto others as I would have
them do unto me" - dengan semua orang yang saya temui. 


8. MEMBANGKITKAN SEMANGAT seseorang : 
Senyum saya, kata-kata saya, ekspresi saya dan sokongan saya, boleh membuat 

perbezaan untuk seseorang yang ingin terus mengecapi kebahagian hidup... insyaALLAH



9. NUTURE MY BODY: 
Saya akan lebih mensyukur kepada Allah untuk saya tubuh.  saya akan jaga tubuh badan ini dengan mengamalkan budaya hidup sihat ;)


10. TUMBUH SPIRITUALLY: 
Saya akan menghabiskan sedikit waktu lebih banyak untuk berdoa hari ini.. Saya akan mula membaca  sesuatu yang rohani atau inspirasional hari ini dan mencari tempat yang tenang...



No comments :